Uttalande från styrelsen för ÖIS Fotboll

Följande text är ett uttalande från ÖIS Fotbolls styrelse:

ÖIS Fotboll är och kommer alltid att vara en medlemsstyrd förening. Att vi i styrelsen ikväll har haft ett möte kring KGFC:s beslut att lägga ner sin verksamhet handlar inte om att vi vill ta en genväg till toppen. Det handlar om att vi vill undersöka om vi, på något sätt, kan bidra till att Göteborg fortsatt har en elitverksamhet för tjejer som vill spela fotboll på professionell nivå.

Gårdagens beslut är ett hårt slag mot flick- och damfotbollen i Göteborg. Som Sveriges andra största stad och som värd för damlandslagets hemmaarena borde det vara självklart att vi också har minst ett elitlag för damer. Så att fotbollsspelande tjejer också kan se sina idoler, drömma om ett yrkesliv inom fotbollen och ha möjlighet till det i, eller i närheten av sin hemstad.

Eftersom det är kort om tid finns det tyvärr inte möjlighet att utreda frågan på ett grundligt sätt. Utöver en grundlig utredning ska frågan även behandlas på ett årsmöte och medlemmarna har beslutanderätt. I dagsläget finns det tyvärr inget vi kan bidra med för att säkerställa att Göteborg som stad har en representant som spelar Allsvenskt fotboll i Göteborg under 2021.

ÖIS som förening vill bidra till att flickor och pojkar spelar fotboll på lika villkor. Vi har en långsiktig plan och strategi med hur vi vill utveckla vår flick- och damverksamhet i och vår målsättning är att ha elitlag på både herr- och damsidan. Vi kommer att vara tålmodiga i vår satsning och ser fram emot att få möjligheten att vara nästa Göteborgslag i Damallsvenskan, även om detta kommer dröja några år.

// ÖIS Fotbolls styrelse