Välbesökt årsmöte genomfört på Ullevi Lounge

Inför 112 personer gick ÖIS Fotbolls årsmöte 2023 av stapeln på Ullevi Lounge.

Fyra motioner skulle avhandlas och fyra nya personer var föreslagna till ÖIS styrelse. Det var några av punkterna medlemmarna skulle ta ställning till när ÖIS Fotboll höll årsmöte under onsdagen.

Efter några inledande ord av avgående ordförande Per Skånberg och den traditionsenliga parentationen valdes Sandra Arvidsson till mötesordförande och Thomas Levin till sekreterare.

Näst på tur på dagordningen var ceremonin där pris till såväl ungdomsledare som spelare delades ut. Se lista på pristagare längst ned i denna text.

Efter ceremonin var det dags för de fyra inskickade motionerna att behandlas. Samtliga motioner som skickats in samt styrelsens svar kan du hitta här.

Styrelsen yrkade bifall på motionen om en 30-milsregel för bortamatcher, årsmötet höll med. Detta innebär att ÖIS Fotboll framöver ska verka för att avspark för matcher som spelas 30 mil eller mer från Göteborg ska ske inom tidsramen lördag kl.13:00 till söndag kl.16:00.

Styrelsen yrkade avslag på motion 2 samt 3. Något årsmötet höll med om och de två motionerna avslogs.

Den fjärde motionen om att ÖIS bör verka emot införande av VAR i svensk fotboll blev en fråga för årsmötet att avgöra. Styrelsen hade inte lämnat något utlåtande utan ämnade att lämna frågan till mötet att bestämma. Efter ett några anföranden kom mötet, med en klar majoritet, fram till att ÖIS Fotboll ska verka emot ett införande av VAR i svensk fotboll.

Vidare till valen där valberedningens förslag, utan invändningar röstades igenom. Detta innebär att Per Skånberg, Lars-Göran Dahlqvist, Christian Zacharoff och George Mourad lämnar styrelsen. In kommer Terje Johansson i egenskap av ny ordförande och som ledamöter Peter Josefsson, Björn Anklev och Lars Sjögrell.

Efter valen tackades de avgående ledamöterna av och mötet kunde avslutas.

Stort tack till alla er som deltog i årets årsmöte. Vill du bli medlem och kunna bidra i framtiden? Klicka här.

Pristagare

Sven Källfelts stipendiefond inom ungdomsfotbollen

Ledare:
Ferri Nemeth, Ferri är huvudtränare för vårt Pojkar 2010 ungdomslag. Ferri är en mycket omtyckt ledare av såväl spelare som ledarkollegor. Han har en stor vilja att utvecklas och söka ny kunskap för att utveckla sig själv som ledare. Ferri har på ett imponerande sätt tagit till sig nya spelare som börjat hos oss där spelarna på ett enkelt sätt har kommit in i laget. Ferri är en ledare som på ett mycket förtjänstfullt sätt representerar ÖIS värdegrund och verksamhet.

Spelare född 2005:
Alva Lind, en spelare som tränar flitigt och har en stor passion för sporten. Alva har haft en bra utveckling och tränar flitigt med både Dam Junior och Damlag. Hon har också ett stort hjärta för föreningen och följer ÖIS värdegrund på ett utmärkt sätt. Alva besitter ett starkt ledarskap där hon driver på sig själv på ett bra sätt för att alltid bli bättre.

Spelare född 2007:
Månz Karlsson, Månz har haft en stor utveckling sedan han började spela i ÖIS. Han besitter många fina kvalitéer som spelare och har en stor drivkraft samt passion för att utvecklas. En kraftfull spelare där han inte bara utmanar sig själv genom den drivkraft han besitter, utan bidrar också till att laget utvecklas och presterar.

Spelare född 2008:
Olle Lindqvist, en spelare som kommit långt i sin fotbollsutveckling, där han alltid strävar till att bli bättre. Olle har flera fina fotbollsegenskaper där han ofta blandar finess med snabbhet. En lyhörd spelare som vill ta till sig nya saker från sina ledare för att bli en bättre fotbollsspelare och han stöttar även sin lagkamrater på ett positivt sätt att göra detsamma.

Spelare 2008:
Alba Ritvall, en spelare som kommit väldigt långt i sin utveckling genom den positiva attityd hon har samt att hon är lyhörd. Alba visar en stor fotbollsmässig mognad och vill hela tiden utveckla sig och andra i hennes omgivning.

Anonyme givares vandringspris till bäste fotbollsspelare

Jonathan Azulay
Jonathan visade med sitt ledarskap och resoluta försvarsspel vägen i en annars väldigt tuff säsong för herrlaget. Hans föredömliga sätt att agera på som såväl utanför plan gör han till en fantastisk ambassadör för Sällskapet. Jonathan Azulay är Årets spelare och mottagare av ÖIS anonyma givares pris 2023.

Sofia Palmquist
Genom sitt utomordentliga ledarskap och framåtlutade spelsätt har Sofia Palmquist vart stöttepelaren i ÖIS historiska damlag som på 3 år avancerat lika många serier. Sofia är årets spelare  och den första mottagaren av ÖIS anonyma givares pris för bästa spelare i damlaget säsongen 2022. Hon kommer vara oerhört saknad på plan framtiden. Tack för allt Sofia!

Thomas Levins hederspris

Sören Börjesson samt Jonathan Azulay